Download de Human Design Kalender
Poort 63: De poort van Twijfel
2 t/m 6 maart 2025

In Human Design staat de Poort van Twijfel voor het proces van het stellen van vragen en het zoeken naar duidelijkheid. Deze poort is verbonden met de mentale energie ( Hoofdcenter ) en de behoefte om dingen te begrijpen en te analyseren. Kinderen met deze poort kunnen vaak twijfels en vragen ervaren, vooral als het gaat om hun eigen gedachten en overtuigingen.
De energie van Poort 63 moedigt aan om kritisch na te denken en te reflecteren, maar het kan ook leiden tot overdenken en onzekerheid. Het is belangrijk voor kinderen met deze poort om te leren omgaan met hun twijfels en deze te gebruiken als een kracht om dieper inzicht te krijgen in situaties en zichzelf.
In wezen gaat het erom dat twijfels niet altijd negatief zijn; ze kunnen een kans zijn voor groei en verdieping.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 63, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat zijn de dingen waar je vaak over nadenkt of twijfelt?
(Deze vraag helpt kinderen om te reflecteren op hun gedachten en de vragen die ze hebben, wat aansluit bij de energie van Poort 63, die zich richt op het onderzoeken van onzekerheden.)
2. Kun je een situatie beschrijven waarin je je zorgen maakte of je afvroeg of je het goed deed? Hoe voelde dat voor jou?
(Deze vraag moedigt kinderen aan om hun gevoelens van onzekerheid of twijfel te delen en te begrijpen dat dit een normaal onderdeel van leren en groeien is.)
3. Wat helpt jou om antwoorden te vinden op de vragen die je hebt? Zijn er mensen of dingen die je daarbij ondersteunen?
(Deze vraag stimuleert kinderen om na te denken over hun bronnen van steun en hoe ze hun vragen kunnen verkennen, wat belangrijk is voor het proces van het vinden van duidelijkheid.)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 22: De poort van Elegantie
8 t/m 12 maart 2025

Poort 22 staat in het teken van Elegantie, Gevoeligheid en het vermogen Emoties te uiten. In het algemeen nodigt de energie van poort 22 uit tot een balans tussen emotionele diepgang en een elegante presentatie, waardoor kinderen in staat zijn om authentiek te zijn terwijl ze ook rekening houden met de impact van hun emoties op anderen.
Poort 22 bevindt zich in het Emotie center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 22, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Hoe voel ik me in verschillende situaties?
( Deze vraag helpt kinderen om inzicht te krijgen over momenten waarop ze zich blij, verdrietig of zelfs boos voelde. Hoe ze reageerde op die gevoelens en wat hielp om die emoties te begrijpen en te delen met anderen )
2. Wat betekent 'elegantie' voor mij?
( Deze vraag laat kinderen stil staan bij wat zij mooi of stijlvol vinden. Hoe ze deze elegantie in hun eigen leven of in de manier waarop ze met anderen omgaan laten zien en het geeft ze inzicht op welke momenten ze zich elegant voelde, en wat die momenten speciaal maakte )
3. Hoe kan ik mijn gevoelens beter delen met anderen?
( Deze vraag laat ze nadenken over hoe ze hun emoties uiten naar vrienden of familie. Of er dingen zijn die ze moeilijk vinden om te zeggen en wat ze zouden kunnen doen om die gevoelens op een positieve manier te delen )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 36: De poort van Crisis
13 t/m 17 maart 2025
Poort 36 staat in het teken van Crisis. "Je oké voelen in het donker". Kinderen ervaren het bang zijn in het donker letterlijk. Zij verwerken hun emoties en ervaringen tijdens hun slaap. Reflecteren op deze ervaringen en emoties kan ze helpen om ze te omarmen en te begrijpen dat deze emoties en ervaringen er ook zijn om van te leren en te groeien. Ook poort 36 bevindt zich in het Emotie center.

Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 36, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat is een emotie die je recent hebt gevoeld, en wat maakte dat je je zo voelde?
(Dit helpt kinderen om hun emoties te herkennen en te begrijpen.)
2. Kun je een situatie bedenken waarin je iets nieuws of anders moest proberen? Hoe voelde dat voor jou?
(Deze vraag moedigt kinderen aan om na te denken over veranderingen en hun reacties daarop.)
3. Wat is iets dat je hebt geleerd van een moeilijke ervaring? Hoe heeft dat je geholpen om sterker te worden?
(Dit stimuleert reflectie op groei en veerkracht.)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 25: De poort van Onvoorwaardelijke liefde.
18 t/m 23 maart 2025

Poort 25 in Human Design staat bekend als de Poort van Onvoorwaardelijke Liefde. Deze poort is verbonden met het thema van acceptatie en het vermogen om liefde te geven en te ontvangen zonder voorwaarden. Het gaat om het omarmen van kwetsbaarheid en het ontwikkelen van een diepere verbinding met jezelf en anderen.
Mensen met deze poort kunnen een sterke behoefte hebben om authentiek te zijn en anderen te accepteren zoals ze zijn. Het kan ook een uitnodiging zijn om te reflecteren op hoe je jezelf en anderen beoordeelt en om te leren van de kracht van onvoorwaardelijke liefde. Deze poort moedigt aan om liefde te delen zonder verwachtingen, wat kan leiden tot diepere en betekenisvollere relaties. Poort 25 bevindt zich in het G-Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 25, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat betekent het voor jou om iemand te accepteren zoals hij of zij is?
Denk aan een vriend of familielid. Hoe voel je je als je hen leuk vindt, zonder dat je iets van hen verwacht?
( deze vraag laat ze nadenken over eigenschappen van een ander en wat ze daar van vinden)
2. Kun je een keer vertellen over een moment waarop je iemand met liefde hebt geholpen?
Wat gebeurde er en hoe voelde je je toen? Wat heb je geleerd van dat moment?
( deze vraag laat ze inzien welk gevoel ze hebben bij iets uit liefde doen voor een ander)
3. Wat kun je doen om meer liefde en vriendelijkheid aan anderen te laten zien?
Denk aan kleine dingen die je kunt doen om iemand te laten merken dat je hen accepteert en waardeert, ook als ze anders zijn.
( deze vraag kan ze laten inzien dat ook kleine gebaren een grote impact kunnen hebben op hun zelf en op anderen )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 17: De poort van Meningen en Overtuigingen.
24 t/m 29 maart 2025

Poort 17 in Human Design is verbonden met het vermogen om meningen te vormen en deze te delen met anderen. Mensen met deze poort hebben vaak een sterke behoefte om hun gedachten en overtuigingen te uiten, en ze kunnen goed analyseren en reflecteren op verschillende standpunten.
De energie van Poort 17 moedigt aan tot het onderzoeken van wat waar is en wat niet, en het kan leiden tot diepgaande gesprekken en inzichten. Het is belangrijk voor mensen met deze poort om te leren hoe ze hun meningen op een constructieve manier kunnen delen, vooral in situaties waar er verschillende perspectieven zijn.
Kortom, Poort 17 gaat over het ontwikkelen van een eigen mening en het delen daarvan, terwijl je ook openstaat voor de meningen van anderen. Dit kan bijdragen aan groei en begrip in relaties en gemeenschappen. Poort 17 bevindt zich in het Keel Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 17, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat is een mening of overtuiging die jij hebt over iets dat belangrijk voor je is? Hoe voel je je als je deze mening met anderen deelt?
( Deze vraag moedigt kinderen aan om na te denken over hun eigen gedachten en gevoelens en hoe ze deze kunnen uiten )
2. Kun je een situatie beschrijven waarin je jouw mening hebt gegeven? Hoe reageerden de anderen daarop, en wat heb je daarvan geleerd?
( Dit helpt kinderen om te reflecteren op hun ervaringen met communicatie en de impact van hun woorden op anderen )
3. Hoe kun je jouw mening op een positieve en respectvolle manier delen, zelfs als anderen het niet met je eens zijn?
( Deze vraag stimuleert kinderen om na te denken over empathie en respect in gesprekken, en hoe ze constructief kunnen bijdragen aan discussies )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 21: De poort van Controle.
30 maart t/m 4 april 2025

Poort 21 in Human Design staat bekend als de "Poort van de Controle". Deze poort is verbonden met thema's zoals controle, autoriteit en het vermogen om dingen te beheren. Mensen met deze poort kunnen een sterke behoefte hebben om de touwtjes in handen te houden, zowel in hun eigen leven als in situaties waarin ze betrokken zijn.
De energie van poort 21 kan zich uiten in het vermogen om verantwoordelijkheden op zich te nemen en om structuur aan te brengen. Het kan ook gaan over het vinden van een balans tussen controle en loslaten en het begrijpen wanneer het nodig is om te leiden en wanneer het beter is om anderen de ruimte te geven.
In relaties en samenwerkingen kan deze poort ook invloed hebben op hoe iemand omgaat met macht en autoriteit. Het is belangrijk voor mensen met deze poort om te reflecteren op hun eigen behoeften en die van anderen en om te leren hoe ze op een gezonde manier met controle kunnen omgaan. Poort 21 bevindt zich in het Hart Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 21, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat betekent het voor jou om controle te hebben over je eigen dingen?
Denk na over situaties waarin je verantwoordelijk bent voor iets, zoals je kamer opruimen of een project op school. Hoe voel je je als je de controle hebt?
2. Hoe ga je om met regels en afspraken?
Wanneer moet je je aan regels houden en wanneer vind je het belangrijk om je eigen weg te kiezen? Kun je een voorbeeld geven van een moment waarop je een regel volgde of juist niet?
3. Wat vind je belangrijk als je samenwerkt met anderen?
Denk aan een teamproject of een spelletje met vrienden. Wat zijn dingen die je belangrijk vindt om te delen of te bespreken met anderen om goed samen te werken?
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 51: De poort van Moed.
4 t/m 9 april 2025

Poort 51 in Human Design staat bekend als de "Poort van Moed". Het is een poort die geassocieerd wordt met moed, initiatie en het vermogen om met onverwachte situaties om te gaan. Mensen met deze poort kunnen een sterke drang hebben om nieuwe ervaringen aan te gaan, zelfs als deze uitdagend of schokkend zijn.
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en staan open voor nieuwe ideeën. Poort 51 kan hen aanmoedigen om creatief te denken en hun emoties te verkennen, wat belangrijk is voor hun ontwikkeling. Het kan ook helpen bij het ontwikkelen van veerkracht, omdat ze leren omgaan met uitdagingen en veranderingen in hun omgeving. Poort 51 bevindt zich in het Hart Center.
Het is belangrijk om kinderen te ondersteunen in deze processen, zodat ze zich veilig voelen om te experimenteren en te groeien.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 51, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat betekent het voor jou om moedig te zijn?
( Deze vraag laat ze nadenken over een moment waarop ze iets spannends of engs hebt gedaan en hoe ze zich toen voelde )
2. Kun je een situatie bedenken waarin je je overweldigd voelde?
( Deze vraag laat ze inzien hoe ze daarmee om gingen en wat ze hebben geleerd van die ervaring )
3. Wat inspireert jou om nieuwe dingen te proberen, zelfs als je bang bent?
( Vraag of er mensen zijn of dingen om hen heen die ze aanmoedigen om dapper te zijn )
Ook te downloaden als werkblad
Poort 42: De poort van Afronding.
10 t/m 15 april 2025

Poort 42 in Human Design staat bekend als de poort van "Afronding". Het is een poort die zich richt op het proces van het afronden van dingen en het loslaten van het oude om ruimte te maken voor het nieuwe. Mensen met deze poort hebben vaak de capaciteit om veranderingen in hun leven te omarmen en te begrijpen dat het belangrijk is om dingen af te ronden voordat ze verder kunnen gaan.
Voor kinderen kan deze poort betekenen dat ze een natuurlijke aanleg hebben om te leren en zich te ontwikkelen door ervaringen. Het kan hen helpen om te begrijpen dat groei vaak gepaard gaat met het afronden van bepaalde fasen in hun leven.
Kinderen met deze poort kunnen een sterke drang hebben om nieuwe dingen te ontdekken en hun vaardigheden te verbeteren. Het is belangrijk om hen de ruimte te geven om te experimenteren en te leren van hun ervaringen, zodat ze zich op een gezonde manier kunnen ontwikkelen. Het kan ook nuttig zijn om hen te ondersteunen bij het afronden van projecten of activiteiten, zodat ze een gevoel van voldoening en voltooiing ervaren. Poort 52 bevindt zich in het Sacraal Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 42, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat betekent het voor jou om dingen af te ronden?
( Laat ze nadenk over een project of een activiteit die ze hebben voltooid. Hoe voelde ze zich toen ze het afmaakte? )
2. Hoe ga je om met veranderingen in je leven?
( Kunnen ze een moment beschrijven waarop ze iets moesten loslaten of veranderen? Wat leerde ze daarvan? )
3. Wat zijn de dingen die je graag wilt bereiken?
( Laat ze een lijst maken van drie dingen die ze in de toekomst willen afmaken of bereiken. Waarom zijn deze dingen belangrijk voor ze ? )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 3: De poort van Begin.
16 t/m 21 april 2025

In Human Design staat poort 3 bekend als de "Poort van Begin". Deze poort is verbonden met het thema van chaos en verandering. Het vertegenwoordigt de energie van het initiëren van nieuwe dingen, maar ook de uitdagingen die daarbij komen kijken. Mensen met deze poort kunnen vaak nieuwe ideeën en projecten starten, maar ze kunnen ook geconfronteerd worden met obstakels en onvoorspelbaarheid.
De energie van poort 3 moedigt aan om creatief en flexibel te zijn, en om te leren omgaan met de onzekerheden die bij nieuwe beginnen komen kijken. Het kan ook een uitnodiging zijn om te experimenteren en te ontdekken, zelfs als het niet altijd soepel verloopt. Het is een poort die groei en ontwikkeling bevordert door het omarmen van de chaos die met verandering gepaard gaat. Poort 3 bevindt zich in het Sacraal Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 3, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wat betekent het voor jou om nieuwe dingen te beginnen? - Denk na over een keer dat je iets nieuws hebt gedaan. Hoe voelde je je toen?
( deze vraag laat ze nadenken over wat ze voelen bij iets nieuws beginnen )
2. Zou je iets willen veranderen in je leven? Kun je iets benoemen wat je zou willen veranderen? Hoe zou je dat willen veranderen?
( deze vraag laat ze nadenken of ze tevreden zijn met hun leven of dat ze iets graag anders zouden willen zien )
3. Wat vind je leuk aan creatief zijn? Denk aan een moment waarop je iets creatiefs hebt gemaakt of gedaan. Wat maakte het speciaal voor jou?
( deze vraag zorgt ervoor dat ze trots ervaren )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 27: De poort van Zorgen.
22 t/m 27 april 2025

Poort 27 gaat over de balans tussen zorgen voor anderen en het zorgen voor jezelf. Kinderen met deze poort hebben vaak een natuurlijke neiging om voor anderen te zorgen, of dat nu door eten, aandacht, of emotionele steun is. Het is een poort die draait om het voeden en beschermen van degenen om je heen en het gevoel dat je door te zorgen een positieve impact hebt op de wereld.
“als je goed voor jezelf zorgt, kun je dat ook voor anderen”
Poort 27 bevindt zich in het Sacraal Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 27, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wat betekent het voor jou om voor jezelf en anderen te zorgen?
( het geeft ze inzicht in wat zorgen voor hen zelf en een ander inhoud )
2. Hoe voel jij je als je anderen helpt of voor ze zorgt? Vind je dat fijn of moeilijk?
( het laat ze nadenken over de emotie die ze voelen bij het helpen van iemand )
3. Kun je een moment herinneren waarop je hebt geholpen of voor iemand hebt gezorgd? Vertel daar eens over!
( deze vraag nodigt uit om jou hun verhaal te vertellen en gehoord te voelen)
Nu ook als werkblad te downloaden
Poort 24: De poort van Overzicht (rationaliseren)
28 april t/m 2 mei 2025

Poort 24 gaat over Overzicht. De energie om ruimte te behouden voor creatieve ideeën en oplossingen. Kinderen met poort 24 willen graag alles begrijpen en weten.
Dat kan wel eens zorgen voor een vol hoofd of tot uiting komen in frustratie, omdat ze het niet begrijpen of het antwoord niet weten of kunnen vinden.
Laat ze weten dat het oké is om niet meteen iets te begrijpen. Het kan helpen om terug te kijken op bepaalde situaties, iets nog een keer te lezen of het even gewoon te laten. Vaak komt het aha moment vanzelf.
Poort 24 bevindt zich in het Ajna Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 24, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wat doe je als je iets niet begrijpt of iets wil oplossen?
( deze vraag laat ze nadenken over hoe ze dit aanpakken om het voor zichzelf oplossen )
2. Als er een situatie is geweest, denk je dan wel eens aan de situatie terug? Wat denk je dan over de gebeurde situatie?
( deze vraag stelt ze in staat om situaties te herzien )
3. Heb je wel eens meegemaakt dat je een vol hoofd hebt? Veel ideeën en gedachten? Wat deed je toen om je hoofd weer op orde te brengen?
( kinderen zijn fantasierijk. Laat ze vertellen hoe ze orde brengen in hun hoofd en ga mee in het verhaal. Ook jij kan daar inspiratie uithalen )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 2: De poort van Richting.
3 t/m 8 mei 2025

Poort 2 gaat over Richting. Welke richting wandel jij op in je leven? Volg je de rest of kies je je eigen weg?
Als kind ben je al snel geneigd om te doen wat je vrienden ook doen of wat je op Social Media ziet. Maar is dat wel het gene wat je echt zou willen?
Kinderen met Poort 2 kiezen hun eigen weg, weten wat ze willen en zullen zich niet vaak laten leiden als een vriendje een ander pad kiest.
Poort 2 ligt in het G-Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 2, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Kun je een moment bedenken waarop je voelde dat je echt naar je innerlijke stem luisterde? Hoe voelde dat?
( deze vraag laat ze nadenken over het luisteren naar hun innerlijke JA of NEE )
2. Doe je graag hetzelfde als je vrienden of doe je graag iets wat jijzelf leuk vindt?
( deze vraag stelt ze in staat om te kijken of ze wel doen wat ze zelf echt leuk vinden)
3. Als je iest anders wil dan je vriend of vriendin, probeer je dan diegene over te halen of te inspireren? Hoe doe je dat dan?
( Kinderen met Poort 2 dragen de energie met zich mee om anderen te inspireren met hun mee te gaan. Dit betekent dat ze veel vertrouwen hebben in wie ze zijn )
Ook helpt deze vraag met hoe je je mening kan geven.
Nu ook te downloaden als werkblad:
Poort 23: De poort van Aanpassing ( assimilatie )
9 t/m 14 mei 2025

Poort 23 gaat over Aanpassing ( Assimilatie )
Complexe zaken ontrafelen, ze opnieuw ordenen en zo presenteren dat ze logisch en toegankelijk worden.
Dit is een typische Projector poort. De eigenschap om inzichten die hun tijd vooruit zijn op een heldere en begrijpelijke manier uitdrukken met een blijvende impact op anderen.
Kinderen met Poort 23 hebben vaak originele of ongebruikelijke ideeën. Ze kunnen intuïtief iets begrijpen zonder dat ze het kunnen uitleggen.
Ook is er de behoefte aan juiste timing om gehoord te worden. De unieke stem van een kind is nog in de ontwikkelings fase.
Het helpt om het kind op jonge leeftijd al te leren luisteren naar intuïtie én sociale signalen, dus ook de innerlijke stem, om de unieke stem te kunnen ontwikkelen.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 23, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat is iets dat jij vaak goed kunt uitleggen aan anderen, alsof het heel simpel is?
( Deze vraag helpt kinderen te herkennen wanneer ze iets helder communiceren )
2. Wanneer merk je dat andere mensen écht naar je luisteren? Wat doe je dan precies?
(Deze vraag maakt ze bewust van het juiste moment van spreken en de impact ervan.)
3. Heb je weleens een slim idee gehad dat je moeilijk kon uitleggen? Wat voelde je toen?
( Deze vraag laat kinderen reflecteren op het proces van denken versus spreken )
Nu ook te downloaden als werblad
Poort 8: De poort van Bijdrage
15 t/m 20 mei 2025

Het delen van je unieke identiteit en talent met de wereld. Niet vanuit ego of bewijsdrang, maar om bij te dragen aan het grotere geheel, op jouw manier.
Mensen met deze poort hebben vaak een natuurlijke flair, een eigen stijl of visie, en de drang om die zichtbaar te maken voor anderen. Het is geen poort van “hard werken”, maar van zijn wie je bent, en dát delen.
Mensen met Poort 8 willen vaak impact hebben – maar alleen wanneer ze uitgenodigd of erkend worden. Het is een Projector poort, wat betekent: je expressie komt het beste tot zijn recht als iemand je vraagt om die te delen.
Wanneer ze zich niet gezien of gevraagd voelen, kunnen ze zich onbegrepen voelen, of zelfs onzeker over hun waarde. Maar zodra ze opgemerkt worden, kunnen ze een inspiratiebron zijn voor velen. Poort 8 bevindt zich in het Keel Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 8, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Stel de vraag “ Wat zou jij doen? “ of “ wat vindt jij belangrijk ?” bij bepaalde situaties.
( Deze vraag activeert hun natuurlijke kracht om bij te dragen. )
2. Wat doe jij op jouw eigen manier, wat niemand anders precies zo doet?
(Deze vraag versterkt het zelfbewustzijn over hun unieke ‘signature’ en gevoel van eigenwaarde.)
3. Waarmee kun jij anderen blij maken of helpen, door gewoon jezelf te zijn?
( Deze vraag laat zien dat hun bijdrage niet groot of perfect hoeft te zijn om waardevol te zijn)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 20: De poort van Aanwezigheid en Zelfbewuste Expressie
van 21 t/m 26 mei 2025

Kinderen met Poort 20 hebben een natuurlijke verbinding met het moment. Ze zijn vaak stil en observatief tot het juiste moment zich aandient en dan kunnen ze ineens iets wezenlijks en puur zeggen.
Het is een expressieve keelpoort, maar geen poort van voortdurende praterigheid, ze spreken wanneer het echt klikt. Ze weten intuïtief wanneer iets gezegd moet worden.
Poort 20 is een bijzonder waardevolle poort bij kinderen, vooral in deze tijd waarin aanwezigheid, zelfexpressie en innerlijke waarheid belangrijker worden dan conformeren.
Zij leven in het moment. Ze hebben vaak weinig interesse in plannen of lang vooruitdenken. Ze reageren het liefst op wat nú gebeurt.
Ze spreken hun waarheid direct en puur. Dit kan soms confronterend of verrassend zijn voor volwassenen. Ze zeggen wat nu klopt voor hen. Vaak zonder filter, maar met echtheid.
Ze hebben timing in hun stem. Hun kracht ligt in het spreken wanneer het moment rijp is. Als ze worden gepusht om te praten of te presenteren, kunnen ze blokkeren. Het belangrijk dat deze kinderen uitgenodigd worden om te spreken, dán komt hun kracht tot leven.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 20, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat voel jij op dit moment en durf je dat ook hardop te zeggen?
(Deze vraag maakt ze bewust van wat er nú speelt in hun binnenwereld én of ze dat durven te uiten)
2. Wanneer voelt het voor jou goed om iets te zeggen, en wanneer liever niet?
Deze vraag geeft ze inzicht in hun natuurlijke timing van spreken.
(Poort 20 hoort vaak te wachten tot het “klopt” om iets te zeggen)
3. Wat helpt jou om rustig te blijven in het moment, ook als er veel gebeurt om je heen?
(Deze vraag versterkt de innerlijke aanwezigheid, vooral in prikkel rijke omgevingen zoals school of sociale situaties)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 16: de poort van Vaardigheid
27 mei t/m 1 juni 2025

Poort 16 draait om het ontwikkelen en uiten van vaardigheden. Niet zomaar oppervlakkig iets leren, maar een diep verlangen om ergens écht goed in te worden: Meesterschap.
Kinderen die deze poort hebben gekleurd hebben het doorzettingsvermogen om net zo lang te blijven oefenen tot ze het in detail onder de knie hebben. Zodra het zover is willen ze dit heel graag delen. Denk aan toneelstukjes, dans optreden of iets creëren.
Als ze zich enthousiast voelen over een vaardigheid, geef ze de ruimte om te oefenen. Erken ze in hun doorzettingsvermogen en help ze als ze even vastlopen. Ze halen hier ontzettend veel plezier en energie uit, die er voor zorgt dat ze anderen inspireren en motiveren. Het " Truly lights them up! "
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 16, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wat vind jij zó leuk, dat je het steeds opnieuw wilt doen om er beter in te worden?
(Deze vraag geeft inzicht in passie en natuurlijke aanleg. Kinderen met Poort 16 ontwikkelen zich het liefst via herhaling in iets waar ze echt van houden)
2.Wanneer voel jij dat je durft te laten zien wat je hebt geoefend?
(Deze vraag laat ze nadenken over wat ze nodig hebben om te laten zien wat ze kunnen)
3. Wat helpt jou om door te blijven oefenen, ook als iets eerst nog moeilijk is?
(Deze vraag geeft inzicht in motivatie en doorzettingsvermogen. Deze poort floreert als het kind spelend mag herhalen zonder druk, en wordt erkend voor inzet i.p.v. alleen resultaat)
Als Poort 16 is verbonden met Poort 48 (Wijsheid, uit het miltcentrum), ontstaat het Kanaal van Talent. Deze mensen kunnen met oefening Meester worden in een specifieke vaardigheid. Ze combineren diepe innerlijke kennis (48) met uiterlijke expressie (16).
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 35: de poort van Verandering
2 t/m 6 juni 2025

Poort 35 in Human Design is de poort van verandering — een energie die graag nieuwe dingen beleeft, afwisseling zoekt en zich uitdrukt via verhalen. Kinderen met deze poort zijn vaak nieuwsgierig, snel verveeld en hebben behoefte aan zinvolle ervaringen.
Kinderen willen ervaren dat hun ervaringen ertoe doen. Ze zijn hier om van het leven te proeven, niet om te blijven zitten in routine. Laat ze variëren, ontdekken en delen, maar leer ze ook omgaan met geduld.
"Ik wil ervaren, voelen en vertellen wat ik mee maak"
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 35, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wat heb jij vandaag nieuw of anders gedaan en hoe voelde dat?
(Geeft ruimte voor het verwerken van ervaringen. Poort 35 wil beleven én delen. Deze vraag helpt kinderen hun ervaringen betekenis te geven)
2.Wat zou je morgen graag willen meemaken of proberen?
(Prikkelt de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en geeft richting aan hun veranderingsbehoefte)
3.Als je over vandaag een verhaal mocht vertellen, wat zou er dan zeker in moeten?
(Activeert de expressieve kant van Poort 35: delen wat ertoe doet, via taal, beeld of gevoel. Helpt ook bij zelfreflectie en taalontwikkeling)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 45: De poort van de "Koning-in"
7 t/m 12 juni 2025

Poort 45 in Human Design wordt vaak “De Koning-in" poort genoemd. Een energie die gaat over leiderschap, richting geven en delen met de groep. De poort is gelegen in het Keelcentrum en zoekt naar invloed via stem, visie en zorg voor anderen.
Voor kinderen betekent dit vaak een natuurlijke neiging om te leiden, te organiseren of overzicht te willen, mits ze zich veilig en erkend voelen.
In de kern gaat het over dienen door richting te geven, niet domineren. Kinderen en volwassenen met deze poort willen zorgen dat het goed gaat met de groep.
" Alleen ga je sneller, samen kom je verder "
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 45, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1.Wanneer vind jij het fijn om de leiding te nemen en wanneer juist niet?
(Deze vraag zorgt voor bewustwording van hun natuurlijke leiderschapskwaliteiten en wanneer ze op hun plek zitten)
2.Wat wil jij graag verdelen of regelen voor anderen?
(Kinderen met Poort 45 willen vaak structuur aanbrengen, delen of zorgen dat iedereen iets krijgt. Deze vraagt helpt hen bewust kiezen wanneer ze dat doen)
3. Wat vind jij belangrijk als jij ergens de baas over mag zijn?
(Deze vraag laat het kind reflecteren op waarden en verantwoordelijkheid. Poort 45 wil niet zomaar macht, maar zorg dragen voor het geheel)
Samen met poort 21 ontstaat het Kanaal van Geld (21–45) – een energie van beheer en leiderschap, vaak met thema’s als: middelen verdelen, financiële verantwoordelijkheid, organiseren, en leiderschap in het gezin of werk.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 12: de poort van Voorzichtigheid
13 t/m 18 juni 2025

Poort 12 heeft de kracht om diepgevoelde emoties onder woorden te brengen, maar alleen wanneer het moment klopt. Dit is geen poort die altijd praat. Het is een poort die wacht tot de emotionele sfeer veilig voelt. Als het gevoel klopt, kan de expressie indringend, creatief en transformerend zijn.
Kinderen met Poort 12 hebben een verfijnd taalgevoel, kunnen poëtisch of muzikaal zijn.
Zijn terughoudend in delen, tenzij ze zich echt veilig voelen.
Kunnen plotseling oprechte, diepe of creatieve uitingen doen: “ik voel dit zo mooi!”.
Zijn gevoelig voor emotionele sfeer: ze spreken liever niet in een drukke of dwingende omgeving.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 12, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1 Wanneer durf jij te zeggen wat je echt voelt?
(Deze vraag helpt kinderen bewust worden van hun innerlijke emotionele drempel. Poort 12 wil delen, maar alleen als de emotionele timing klopt)
2 Wat helpt jou om iets moeilijks of moois te vertellen?
(Deze vraag activeert het besef dat expressie vanuit gevoel komt en dat het oké is om tijd te nemen. Kinderen met Poort 12 zijn vaak gevoelig voor sfeer)
3 Hoe laat jij aan anderen zien wat er in jou leeft?
(Poort 12 heeft vaak een creatieve, expressieve kant (zoals zingen, schrijven, dansen, toneel). Deze vraag opent ruimte voor emotionele en artistieke zelfexpressie)
In combinatie met Poort 22 (in het emotiecentrum) vormt ze het kanaal van Openheid.
Deze mensen kunnen heel charismatisch en inspirerend zijn, maar ook introvert of teruggetrokken wanneer ze niet emotioneel afgestemd zijn.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 15: De poort van Ritme
18 t/m 24 juni 2025

Kinderen met deze poort hebben vaak een uniek innerlijk ritme, zijn gevoelig voor hoe mensen met elkaar omgaan en hebben een natuurlijke acceptatie van wat “anders” is. Ze voelen zich vaak verbonden met natuur, dieren, en menselijke variatie.
Het kind heeft een sterk, uniek tempo in dagelijkse dingen: bijvoorbeeld langzaam op gang komen, of juist plotseling pieken van energie.Het wil dat zijn of haar ritme wordt gerespecteerd.
Kan weerstand geven tegen vast omlijnde schema’s of verplichtingen. Kinderen met Poort 15 accepteren anderen zoals ze zijn. Ze houden van mensen die anders zijn: qua uiterlijk, gedrag of achtergrond. Ze vinden het belangrijk dat iedereen erbij hoort, ook wie 'raar' of stil is. Poort 15 ligt in het G-Center.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 15, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat is jouw favoriete ritme of tempo op een dag?
(Deze vraag laat het kind bewust worden van zijn/haar eigen natuurlijke ritme. Poort 15 staat voor een uniek innerlijk tempo dat niet perse past bij de groep)
2. Wat vind jij mooi aan hoe mensen of dieren allemaal anders zijn?
(Deze vraag activeert het thema liefde voor diversiteit. Poort 15 herkent schoonheid in verschillen en in de natuur)
3. Wanneer vind jij het fijn om te wisselen en wanneer juist niet?
(Deze vraag helpt het kind te reflecteren op afwisseling versus structuur. Poort 15 kan houden van extremen of wisseling, maar heeft ook behoefte aan balans)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 52: De poort van Concentratie
25 t/m 30 juni 2025

Poort 52 is de energie van innerlijke stilstand. Niet als passiviteit, maar als bewuste rust, nodig om focus te ontwikkelen. Kinderen met deze poort kunnen veel innerlijke kalmte uitstralen of juist als ‘sloom’ of ‘traag’ gezien worden in een wereld vol haast. Hun kracht ligt in aanwezig blijven zonder meteen te handelen.
Kinderen met deze poort kunnen zich lang op één taak richten, mits die taak hen écht boeit.
Ze hebben vaak moeite met snelle schakelingen of drukke omgevingen.
Ze floreren bij rustige ritmes en duidelijke focus momenten.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 52, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wanneer voel jij je helemaal stil en rustig van binnen?
Denk aan een moment waarop je je niet opgejaagd voelde. Wat was je toen aan het doen?
(Deze vraag helpt kinderen bewust te worden van hun natuurlijke staat van rust)
2. Wat helpt jou om je goed te concentreren op één ding tegelijk?
Bijvoorbeeld tijdens werkjes in de klas, tekenen of iets bouwen. Wat werkt voor jou om erbij te blijven?
( Deze vraag activeert het bewustzijn over focus en innerlijke stabiliteit )
3. Wat merk jij als er veel gebeurt om je heen? Kun je dan rustig blijven, of wordt het lastig?
Wat helpt je om je niet af te laten leiden als alles druk of chaotisch is?
( Deze vraag maakt kinderen bewust van hun relatie tot prikkels en hun vermogen tot stil aanwezig zijn)
In combinatie met poort 9 in het Sacraal Centrum, de poort van Detail, vormen ze een energetisch kanaal van volharding, detailgerichtheid en doorzettingsvermogen mits de juiste taak en het juiste moment gekozen zijn. Deze energie is niet gericht op snelheid, maar op diepte, geduld en doelgerichte aandacht.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 39: De poort van Provoceren
van 1 t/m 6 juli 2025

Poort 39 in Human Design “De Poort van Provocatie” bevindt zich in het Wortelcentrum en is diep verbonden met het uitdagen van anderen (en zichzelf) om in beweging te komen, vooral op emotioneel niveau. Het is een poort die soms confronterend kan zijn, maar altijd met als doel: echte verbinding, vrijheid van expressie en toegang tot innerlijke emotionele kracht.
Voor kinderen is deze poort vaak voelbaar als een soort “prikkelenergie”. Ze willen iets losmaken, wakker maken of laten voelen.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 39, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat doe jij soms om iemand ‘wakker te maken’ of te laten voelen wat jij voelt?
(Deze vraag helpt kinderen bewust te worden van hun natuurlijke neiging om anderen uit te dagen of te prikkelen, met de bedoeling om iets in beweging te zetten)
2. Wat gebeurt er met jou als iemand niet reageert op wat jij voelt of zegt?
(Deze vraag laat kinderen nadenken over hoe het voelt als ze geen connectie krijgen op emotioneel niveau)
3. Wat helpt jou om jouw gevoel op een fijne manier te delen met anderen, zonder ruzie of boosheid?
(Deze vraag versterkt het bewustzijn over emotionele communicatie en de kracht van hun innerlijke drang tot verbinding)
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 53: De poort van Beginnen
7 t/m 12 juli 2025

Poort 53 in Human Design “De Poort van Beginnen” ligt in het Wortelcentrum en draait om de energie van starten, initiatief nemen en aanzetten tot groei. Kinderen met deze poort voelen vaak een natuurlijke impuls om nieuwe dingen op te starten, maar hebben ook begeleiding nodig om hun energie goed te richten ( concentratie vasthouden ) én het af te maken.
Omdat deze poort in het Wortelcentrum zit, voelen kinderen soms innerlijke druk om ‘iets’ te doen of in beweging te komen.
Ze kunnen onrustig worden als ze niet weten wat ze moeten starten of als ze beperkt worden in hun spontane acties.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 53, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat vind jij leuk aan iets nieuws beginnen?
( Deze vraag activeert het bewustzijn over hun startenergie )
2. Wat helpt jou om niet te snel op te geven als iets moeilijker wordt dan je dacht?
( Deze vraag laat kinderen nadenken over doorzetten, juist na het begin. Poort 53 heeft hulp nodig van geduld en steun bij het vervolgen van wat gestart is )
3. Begin jij liever aan iets nieuws of maak je liever iets af? Of allebei?
( Deze vraag geeft inzicht in waar het kind zich van nature het prettigst bij voelt en hoe dat in balans kan komen met wat nodig is )
In combinatie met poort 42 ( poort van Afronden ) vormen ze het kanaal van Rijping en staat voor het volledige proces van ontwikkeling: van het initiëren (Poort 53) tot het afronden (Poort 42). Het is energie die ervaringen wil aangaan, met alle fases erbij inclusief de moeilijke of trage stukken.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 62: De poort van Detail
13 t/m 18 juli 2025

Poort 62 in Human Design “De Poort van Detail” bevindt zich in het Keelcentrum en is verbonden met logisch denken, dingen benoemen en nauwkeurig communiceren. Het is een poort die woorden wil geven aan wat gezien en begrepen is en die graag uitleg geeft met duidelijke feiten.
Bij kinderen zie je deze energie vaak terug in de behoefte om precies te zijn, dingen correct te benoemen of om te verwoorden hoe iets werkt. Het kind wil vaak graag begrepen worden én duidelijk zijn.
Ze kunnen gefrustreerd raken als hun uitleg niet wordt begrepen of als ze geen woorden kunnen vinden.
Soms houden ze hun ideeën liever binnen als ze het niet goed kunnen verwoorden terwijl er een hele wereld aan helderheid in hen leeft.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 62, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat vind jij belangrijk om goed en precies uit te leggen?
Denk aan iets wat jij goed kunt uitleggen aan een ander – hoe iets werkt, hoe je iets doet of waarom iets klopt.
(Deze vraag helpt kinderen hun kracht in helder communiceren te herkennen.)
2. Wat doe jij als iemand jou niet begrijpt? Probeer je het nog een keer uit te leggen?
Denk aan een moment waarop je iets uitlegde en iemand snapte het niet. Hoe voelde dat? Wat deed je toen?
(Deze vraag helpt bij bewustwording van communicatie en frustratie bij misverstanden)
3. Wat helpt jou om goed na te denken voordat je iets vertelt?
Heb je een manier om je gedachten te ordenen, zodat je duidelijk kunt vertellen wat je bedoelt?
(Deze vraag laat kinderen reflecteren op hun manier van denken én spreken)
In combinatie met poort 17 wordt het kanaal van Acceptatie gevormd. Het verbindt het Ajna-centrum (denken/analyse) met het Keelcentrum (spreken/uitdrukken), en is onderdeel van het logische circuit dat gericht is op structuur, patroonherkenning, uitleg en planning voor de toekomst.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 56: de poort van Stimulatie
19 t/m 24 juli 2025

Deze poort draait om verhalen vertellen, ervaringen delen en betekenis geven aan wat je meemaakt.
Bij kinderen komt deze poort vaak tot uiting als een verhalende energie. Ze praten graag over wat ze hebben meegemaakt of wat ze interessant vinden. Ze houden ervan om anderen te inspireren, te boeien of te laten lachen met hun woorden.
Ze willen niet alleen praten, maar ook begrijpen wat iets betekent.
Een gebeurtenis wordt pas "rond" als ze er woorden aan hebben kunnen geven.
Ze stellen vragen als: “Waarom gebeurde dat?” of “Wat betekent dat dan?”
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 56, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat is een verhaal dat jij graag vertelt over iets wat je zelf hebt meegemaakt?
Denk aan een leuke, grappige of spannende ervaring. Wat vind je fijn aan het vertellen ervan?
(Deze vraag laat het kind reflecteren op hun behoefte om ervaringen te delen en daarin betekenis te vinden)
2. Wat merk je als anderen echt luisteren naar jouw verhaal? Wat voel je dan?
Denk aan een moment waarop je vertelde en iemand echt aandacht voor je had. Hoe voelde dat voor jou?
(Deze vraag helpt kinderen herkennen hoe belangrijk hun woorden kunnen zijn en dat spreken verbinding kan brengen)
3. Wat inspireert jou om nieuwe dingen te bedenken of verhalen te verzinnen?
Is het iets dat je hoort, leest, ziet of voelt? Waar komt jouw fantasie of nieuwsgierigheid vandaan?
(Deze vraag activeert hun creatieve bron en laat ze stilstaan bij hoe hun verhalen ontstaan)
Poort 56 in combinatie met poort 11 vormt het Kanaal van Nieuwsgierigheid. Het is een mentaal, expressief kanaal dat ideeën (Poort 11) wil delen via taal en verhalen (Poort 56). Het is niet bedoeld om diep te analyseren, maar om ervaringen inspirerend te verwoorden, betekenis te geven en anderen te prikkelen met nieuwe perspectieven.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 31: de poort van Leiderschap
25 t/m 30 juli 2025

De Poort van Leiderschap draait in Human Design om invloed uitoefenen via het gesproken woord. Kinderen met deze poort hebben vaak een natuurlijke aansturing in zich, waarbij ze niet de baas willen spelen, maar wel graag richting geven mits ze worden uitgenodigd om dat te doen.
Het is een democratisch leiderschap: je wordt pas gehoord of erkend als anderen jou uitnodigen om te spreken.
Kinderen met deze poort gedefinieerd kunnen duidelijk aangeven wat ze vinden dat een groep moet doen.
Ze hebben vaak een natuurlijke aansturing of organisatietalent, vooral verbaal. Anderen luisteren graag naar hen, vooral als ze zich veilig voelen om te spreken. Ze kunnen stil of terughoudend lijken, tot het juiste moment zich aandient.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 31, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wanneer vinden anderen het fijn om naar jou te luisteren?
Denk aan een moment waarop jij iets zei en anderen echt opletten. Wat deed je precies?
(Deze vraag helpt kinderen hun invloed en spreekmomenten te herkennen)
2. Wat vind jij belangrijk als een groep samenwerkt? Hoe help jij daarbij?
Denk aan samenwerken in de klas of bij een spel. Wat zeg jij om het goed te laten verlopen?
(Zo leren ze hun natuurlijke leiderschapsrol herkennen, zonder druk)
3. Wat betekent ‘leider zijn’ voor jou? Vind je het fijn om richting te geven?
Wat maakt iemand volgens jou een fijne leider, en herken je dat in jezelf?
(Deze vraag helpt kinderen reflecteren op hun eigen visie op leiderschap)
Poort 31 in combinatie met poort 7 vormt het Kanaal van de Alfa. Kinderen met dit kanaal volledig ingekleurd zijn natuurlijke leiderstype.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 33: de poort van Privacy
31 juli t/m 4 augustus 2025

Deze poort draait om terugtrekken, reflecteren, herinneren en het delen van wijsheid op het juiste moment.
Bij kinderen komt Poort 33 vaak tot uiting in de behoefte om af en toe even op zichzelf te zijn, om ervaringen te verwerken en pas daarna met anderen te delen wat ze hebben geleerd of gevoeld.
Ze willen graag even alleen zijn na een drukke gebeurtenis.
Ze hebben de neiging om niet meteen te vertellen wat ze denken of voelen. Ze vinden het fijn om het eerst zelf te verwerken. Delen graag hun verhalen als ze uitgenodigd worden en kunnen veel leren van herinneringen en willen begrijpen waarom iets gebeurde.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 33, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Wat helpt jou om na te denken over wat je hebt meegemaakt?
Denk aan een rustig plekje, een fijn moment of iemand bij wie je je gedachten kunt ordenen.
(deze vraag helpt het kind reflecteren op hun behoefte aan terugtrekken en verwerking)
2. Wanneer vertel jij graag over iets wat je hebt meegemaakt? En aan wie?
Denk aan een moment waarop jij een verhaal deelde dat belangrijk voor jou was. Waarom wilde je het vertellen?
(deze vraag stimuleert de bewustzijn over timing, vertrouwen en delen van ervaringen)
3. Wat heb jij geleerd van iets wat eerst moeilijk of verdrietig was?
Misschien was het niet leuk op dat moment, maar heb je er later iets van geleerd?
( deze vraag bevordert de verwerking en het zien van de waarde van herinneringen)
Poort 33 in combinatie met poort 13 vormt het Kanaal van de Verteller. Kinderen met dit kanaal volledig ingekleurd zijn vaak de wijze observators van hun omgeving.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 7: de poort van Ondersteunend Leiderschap
5 t/m 10 augustus 2025

Poort 7 is de energie van ondersteunend leiderschap, dat niet overheerst maar samenwerkt, begeleidt en richting geeft vanuit het hart.
Kinderen met Poort 7 gedefinieerd willen vaak helpen sturen, maar doen dit liever in overleg en met verbinding dan met macht.
Kinderen met Poort 7 hebben een natuurlijk gevoel voor wat eerlijk en goed is voor de groep. Ze voelen zich vaak prettig in een rol waarbij ze helpen sturen, zonder op de voorgrond te staan. Ze zijn gevoelig voor sociale dynamiek en kunnen zich terugtrekken als ze niet worden uitgenodigd om mee te denken of te leiden. Ze kunnen verrassend wijze en rustige leiding geven, vooral als ze vertrouwen voelen.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 7, die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Hoe help jij anderen om samen een goede richting te vinden?
Denk aan een moment waarop je samen een keuze moest maken. Wat deed jij toen?
(deze vraag helpt het kind bewust worden van hun vermogen om mee te sturen zonder te domineren)
2. Wat vind jij belangrijk bij samenwerken in een groep?
Wat zorgt ervoor dat het eerlijk en fijn blijft voor iedereen?
(Poort 7 wil graag dat het voor iedereen klopt, deze vraag sluit aan bij dat gevoel van collectieve zorg)
3. Wanneer voel jij dat je een leider bent? Wat betekent dat voor jou?
Denk aan een moment waarop anderen naar jou keken voor richting. Hoe voelde dat?
(deze vraag laat kinderen reflecteren op wat leiderschap voor hen betekent, zonder het ‘de baas zijn’)
Poort 7 in combinatie met poort 31 vormt het Kanaal van de Alfa. Kinderen met dit kanaal volledig ingekleurd zijn vaak de kinderen die richting kunnen geven met woorden.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 4: de poort van Jeugdige Dwaasheid
11 t/m 16 augustus 2025

Poort 4 gaat over het zoeken naar antwoorden en het stellen van goede vragen. Het vertegenwoordigt de energie om logische antwoorden te vinden op vragen en twijfels. Kinderen met deze poort zijn vaak nieuwsgierig en willen begrijpen hoe dingen werken. Soms voelen ze zich blij als ze een antwoord vinden, maar ook een beetje ongeduldig als ze het nog niet weten.
De naam Jeugdige Dwaasheid verwijst naar de bereidheid om vragen te stellen en op een onbevangen manier naar oplossingen te zoeken, zoals een kind dat nieuwsgierig de wereld verkent.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 4 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1: Wat doe jij als je iets niet weet en het antwoord wilt vinden?
Vraag je het aan iemand? Aan wie? Zoek je het op?
(deze vraag laat ze nadenken over de mogelijkheden van antwoorden zoeken)
2: Heb je wel eens een vraag bedacht waar niemand het antwoord op wist?
Hoe voelde dat? Wat deed je toen?
(deze vraag laat zien dat er niet altijd een antwoord is)
3: Wie of wat helpt jouw het meest als je iets wilt begrijpen?
(deze vraag geeft ze inzicht bij wie of wat ze het beste terecht kunnen voor hun vragen. Wie vertrouwen ze, wie luistert er echt naar ze en wat helpt ze het antwoord te vinden die betrouwbaar is)
Poort 4 in combinatie met poort 63 vormt het Kanaal van de Logica. Kinderen met dit kanaal volledig ingekleurd hebben een aangeboren vermogen om logische vragen te stellen en naar antwoorden te zoeken.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 29: de poort van
Ja Zeggen
17 t/m 22 augustus 2025

Poort 29 gaat over echt Ja zeggen met je hele hart. Soms zeg je “Ja” omdat je iets heel graag wilt doen. Dan voel je enthousiasme en wil je het helemaal afmaken. Maar soms zeg je “Ja” terwijl je eigenlijk twijfelt of “Nee” bedoelt, en dan voelt het zwaarder.
Deze poort helpt je om te leren luisteren naar je gevoel voordat je een keuze maakt. Als jouw “ja” echt van binnenuit komt, krijg je er vaak energie en plezier van, ook als het soms moeilijk wordt.
Het verschilt per Autoriteit waar in je lichaam je de Ja of Nee voelt. Dan kan je Sacraal zijn ( je onderbuikgevoel ), een intuïtieve Ja of een Emotionele Ja na een nachtje slapen. Naast Ja Zeggen geeft poort 29 de energie van Toewijding en Volharding.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 29 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1: Wanneer heb jij ergens “Ja” tegen gezegd en het ook echt afgemaakt? Hoe voelde je je daarna?
( deze vraag laat ze inzien hoe een echt JA voor ze voelt)
2: Heb je wel eens “Ja” gezegd tegen iets, maar wilde je eigenlijk liever “Nee” zeggen? Wat gebeurde er toen?
( deze vraag laat ze kennis maken met het gevoel als ze niet in alignment zijn met hun Design, hun Not-Self)
3: Wat helpt jou om vol te houden als iets soms lastig is?
( deze vraag geeft ze inzicht in wat hun helpt om volhardend te zijn, zodat ze hun doel kunnen bereiken )
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 59: de poort van Intimiteit & Verbinding
( seksualiteit )
23 t/m 28 augustus 2025

Poort 59 levert de energie om eerlijk en kwetsbaar te zijn. Kinderen met poort 59 gedefinieerd zijn van nature "verleiders". Hun diepste behoefte is om zich nauw te verbinden met anderen.
Als ze zich veilig voelen, laten ze anderen makkelijk binnen in hun wereld. Hun openheid kan ervoor zorgen dat anderen zich ook veilig en welkom voelen.
Tegelijkertijd is het belangrijk dat ze leren wanneer ze zelf ja of nee voelen. Hun verlangen naar nabijheid kan ervoor zorgen dat ze soms hun eigen grenzen overschrijden om een ander blij te maken.
Ze hebben vaak een zachte invloed in groepen en kunnen anderen dichter bij elkaar brengen. Ze stralen warmte uit waardoor anderen zich welkom voelen.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 59 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1: Bij wie voel jij je fijn en veilig? Zijn er meerdere mensen? Wat voel je dan?
(deze vraag laat kinderen nadenken over relaties waarin ze zich echt verbonden voelen)
2: Hoe laat jij iemand merken dat je hem of haar aardig vindt?
(deze vraag maakt ze bewust van kleine gebaren waarmee ze warmte en nabijheid kunnen tonen)
3: Wat helpt jou om vrienden te maken of beter contact te krijgen met iemand?
(deze vraag laat kinderen ontdekken wat hun natuurlijke manier is om verbinding te maken)
Poort 59 in combinatie met poort 6 vormt het Kanaal van Voortplanting. Het staat niet perse voor seksualiteit, maar voor creativiteit en creëren. Kinderen met dit kanaal volledig ingekleurd hebben het vermogen om te creëren. Het creëren van dingen, maar vooral bijzondere vriendschappen.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 40: de poort van Eenzaamheid
29 augustus t/m 3 september 2025

Deze poort gaat niet over het voelen van eenzaamheid. Het gaat over alleen zijn nodig hebben om weer op te laden. Poort 40 bevindt zich in het Ego centrum. Het centrum waarbij je goed voor jezelf zorgt zodat je goed voor anderen kan zorgen.Voor kinderen betekent dit vaak dat ze een natuurlijke balans zoeken tussen samenwerken en hun eigen ruimte hebben. Kinderen met deze poort hebben vaak een groot gevoel voor verantwoordelijkheid. Ze willen iets goeds bijdragen aan anderen of de groep. Ze kunnen heel betrouwbaar zijn: als ze iets beloven, willen ze het ook echt doen.
Tegelijkertijd hebben ze regelmatig momenten nodig om alleen op te laden. Hun energie kan anders uitgeput raken.
Soms voelen ze zich pas écht verbonden met anderen als er vertrouwen en eerlijkheid is.
Voor ouders en leerkrachten is het belangrijk om hen te leren dat “nee” zeggen ook oké is. Hun kracht zit in weten wanneer ze willen geven en wanneer ze zichzelf rust gunnen.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 40 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1: Wanneer voel jij dat je tijd voor jezelf nodig hebt?
(deze vraag helpt kinderen bewust te worden van hun behoefte aan rust en opladen)
2: Hoe vind jij het om iets samen te doen of te delen met anderen?
(deze vraag laat hen stilstaan bij hun gevoel over samenwerken en wat dat doet met hun energie)
3: Wie geeft jou het gevoel dat je erbij hoort en dat je welkom bent?
(deze vraag maakt duidelijk dat verbinding en steun in je leven belangrijk is)
Poort 40 in combinatie met poort 37 vormt het Kanaal van de Gemeenschap. Kinderen met dit kanaal gedefinieerd hebben een groots gevoel voor saamhorigheid en vinden het fijn om bij een groep te horen. Het zijn echte steunpilaren voor familie en vrienden. Het is dan wel van belang dat het van twee kanten komt. "Ik doe dit voor jou, dan doe jij dit voor mij".
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 64: de poort van Verwarring
4 t/m 9 september 2025

In Human Design gaat poort 64 over "verwarring en de druk om betekenis te vinden". Het is de energie van het zien van veel beelden, herinneringen of indrukken, die vaak chaotisch lijken, maar uiteindelijk leiden tot inzicht en helderheid. Het ligt niet voor niets in het Hoofd Center. Ik denk dat iedereen het wel herkent: Chaos in je hoofd. Je hebt er dan ook niet direct controle over. Voor kinderen speelt dan ook nog mee dat ze het niet herkennen. Dan is het voor ons van groot belang om ze hierin te begeleiden en ze te helpen een manier te vinden om het te ordenen en ze vertrouwen te geven dat het uiteindelijk helderheid zal geven.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 64 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1. Als je heel veel gedachten of ideeën in je hoofd hebt, hoe voelt dat voor jou?
(deze vraag helpt een kind bewust te worden van hoe gedachten en indrukken voelen in hun lichaam en hoofd. Het geeft woorden aan een vage innerlijke ervaring).
2. Wat helpt jou om rustig te worden als je even niet goed snapt wat er gebeurt of wat je denkt?
(deze vraag stimuleert een kind om eigen manieren van zelfhulp te ontdekken en te benoemen. Het geeft inzicht in wat hen steun kan bieden bij verwarring).
3. Kun je een moment bedenken waarop je eerst in de war was, maar later ineens iets heel goed begreep? Hoe voelde dat?
(deze vraag laat een kind ervaren dat verwarring een stap is richting helderheid. Het versterkt vertrouwen dat ‘niet weten’ ook oké is en ergens naartoe kan leiden).
Poort 64 in combinatie met poort 47 vormt het Kanaal van de Abstractie. Dit kanaal zet een stroom van losse beelden, herinneringen en indrukken om in betekenisvolle inzichten, maar niet op commando. Eerst is er vaak verwarring/druk, daarna valt ineens het kwartje.
Nu ook te downloaden als werkblad
Poort 47: de poort van Realisering
10 t/m 14 september 2025

Deze poort maakt samen met poort 64 het kanaal van Abstractie. Poort 64 brengt verwarring, waarop poort 47 helderheid brengt. Het "aha" moment. Kinderen met deze poort kunnen periodes hebben van verwarring of “vastzitten in hun hoofd”, maar ook plotseling diepe helderheid ervaren.
Ze hoeven hun hoofd niet te forceren. Helderheid komt vanzelf wanneer de tijd rijp is.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daar vinden ze vanzelf foefjes voor. Aan ons om ze het vertrouwen te geven dat het tijd nodig heeft en dat dat oké is.
Mijn oudste dochter heeft poort 47 gedefinieerd , maar haar Ajna center niet. Zij heeft geleerd dat als ze ergens niet uitkomt ze dan tegen iemand moet gaan praten en dan komt het antwoord vanzelf. Ze heeft geen antwoord nodig, geen advies, geen wijze woorden, maar een gesprekspartner en luisterend oor.
Hier zijn drie reflectievragen voor kinderen over Poort 47 die hen kunnen helpen om na te denken over hun ervaringen en gevoelens:
1: Soms lijkt het alsof je heel hard probeert iets te begrijpen, maar het lukt nog niet. Hoe voelt dat voor jou?
(deze vraag geeft inzicht in hoe het kind omgaat met mentale druk of verwarring)
2: Wanneer merk jij dat je ineens iets heel goed snapt, zonder dat je er hard over nadacht?
( deze vraag maakt het kind bewust van het verschil tussen forceren en spontaan inzicht)
3: Wat helpt jou om rustig te worden als je hoofd heel vol zit?
(deze vraag stimuleert het kind om eigen manieren van ontspanning te ontdekken)
Poort 47 in combinatie met poort 64 vormt het Kanaal van de Abstractie. Dit kanaal zet een stroom van losse beelden, herinneringen en indrukken om in betekenisvolle inzichten, maar niet op commando. Eerst is er vaak verwarring/druk, daarna valt ineens het kwartje.
Nu ook te downloaden als werkblad